Sarrera honetan, aurrekoari jarraitasuna emateko, manuel Segurak proposatzen dituen bost pentsamendu mota horiek hobeto definitzen saiatuko gara. Eta gainera, pentsamendu bakoitza hobetzeko eman ditzakegun hurratsak ere zehazten saiatuko gara.
1. Pentsamendu kausala: pentsamendu hau garatzea ez da erraza, garapen jakin bat behar delako arazo baten kausak zeintzuk diren azaltzeko. Umeekin gertatzen zaigu, askotan patioan borroka bat izan dutela, eta eskatzen diegunean zer gertatu den eta zergatik gertatu den azaltzeko mila gauza esaten dituztela. Mila gauza ezberdin eta zentzurik gabekoak. Beraz, guk lagundu beharko diegu pentsamendu hau garatzen, eta oso modu erraz bat erabili dezakegu horretarako. Guk arazo bat planteatuko diegu, haientzat erreala ez den arazo bat eta haiek arazo horretara heltzeko egon diren kausa ezberdinak azaltzen saiatu beharko dira.
Adibidez: Denda batera gizon bat sartzen da, eta dendaria gizon hori ikustean oihukatzen hasten da. Zergatik hasi da oihuka? Ikasleak kausak asmatzen hasiko dira: aurpegian odola daukalako, uste zuelako gizon hori hilda zegoela, orain dela denbora asko ikusten ez zuelako... Mila kausa emango dizkigute, umeak oso imajinazio handia daukatelako. gero, guk irakasle moduan haiek esandako bat pentsatuko dugu, ikasleek galderak egingo dituzte, eta guk bakarrik "bai" edo "ez" erantzuten, haiek asmatu beharko dute zein zen benetazko kausa.
Honela ikasleek ikasiko dute arazo baten kausa ez dela beti haiek uste dutena, kausak objetiboak direla, informazioa batu behar dugula benetako kausa zein den jakiteko.
2. Pentsamendu alternatiboa: pentsamendu mota hau pentsamendu kausala baino lehenago garatu beharra dago. Ezinbestekoa da arazo batentzako kausa ezbebrdinak egon daitezkela ikusteko. Baina ezinbestekoa da ere, arazo horren aurrean hartu ditzakegun erabakiak ezberdinak izan daitezkela ikusteko. Azkenengo hau da garrantzizkoena. pentsamendu hau garatzeko ariketa bat planteatuko dugu ere.
Adibidez: kasu hau planteatu ahal diegu umeei:
"Errepidetik goaz kotxean, eta ikusten dugu beste kotxe bat istripu bat izan duela eta errepidetik kanpo geratu dela" Zer egin dezaket nik? 112-era deitu, kotxe barruan dauden pertsonei lagundu, kasurik ez egin... Umeek hainbat erantzun emango dituzte, baina garrantzitsuena orain dator. Orain erantzunik egokiena aukeratu behar dute: JUSTUA ETA ERAGINKORRA dena.
Honetaz konturatu behar dira ikaseek. Hainbat gauza egin ahal ditugula arazo baten aurrean, baina erantzun guztiak ez direla justuak ezta eraginkorrak. Aukeratzen duguna erabilgarria izan behar da eta aldi berean eta gainera justua izan behar denez, pertsonen eskubideak apurtzen ez dituen erantzun bat izan behar da.
Hauek dira ikasleek barneratu behar dituzten lehenengo bi pentsamenduak, eta hurrengo sarrera batean jarraituko dugu besteekin. Eta gainera, kasu praktiko bat ikusiko dugu.
Manuel Segurak beste liburu batzuk idatzi oian ditu bere teoriak hezkuntzan duen aplikagarritasuna zehaztuz, ariketa jakin batzuk proposatzen dizkigu. Gure kasuan, Lehen Hezkuntzako irakasleak izango garenontzako, liburu bat idatzia du: "Relacionarnos bien. Programa de competencia social para niños y niñas de 4 a 12 años"
1. Pentsamendu kausala: pentsamendu hau garatzea ez da erraza, garapen jakin bat behar delako arazo baten kausak zeintzuk diren azaltzeko. Umeekin gertatzen zaigu, askotan patioan borroka bat izan dutela, eta eskatzen diegunean zer gertatu den eta zergatik gertatu den azaltzeko mila gauza esaten dituztela. Mila gauza ezberdin eta zentzurik gabekoak. Beraz, guk lagundu beharko diegu pentsamendu hau garatzen, eta oso modu erraz bat erabili dezakegu horretarako. Guk arazo bat planteatuko diegu, haientzat erreala ez den arazo bat eta haiek arazo horretara heltzeko egon diren kausa ezberdinak azaltzen saiatu beharko dira.
Adibidez: Denda batera gizon bat sartzen da, eta dendaria gizon hori ikustean oihukatzen hasten da. Zergatik hasi da oihuka? Ikasleak kausak asmatzen hasiko dira: aurpegian odola daukalako, uste zuelako gizon hori hilda zegoela, orain dela denbora asko ikusten ez zuelako... Mila kausa emango dizkigute, umeak oso imajinazio handia daukatelako. gero, guk irakasle moduan haiek esandako bat pentsatuko dugu, ikasleek galderak egingo dituzte, eta guk bakarrik "bai" edo "ez" erantzuten, haiek asmatu beharko dute zein zen benetazko kausa.
Honela ikasleek ikasiko dute arazo baten kausa ez dela beti haiek uste dutena, kausak objetiboak direla, informazioa batu behar dugula benetako kausa zein den jakiteko.
2. Pentsamendu alternatiboa: pentsamendu mota hau pentsamendu kausala baino lehenago garatu beharra dago. Ezinbestekoa da arazo batentzako kausa ezbebrdinak egon daitezkela ikusteko. Baina ezinbestekoa da ere, arazo horren aurrean hartu ditzakegun erabakiak ezberdinak izan daitezkela ikusteko. Azkenengo hau da garrantzizkoena. pentsamendu hau garatzeko ariketa bat planteatuko dugu ere.
Adibidez: kasu hau planteatu ahal diegu umeei:
"Errepidetik goaz kotxean, eta ikusten dugu beste kotxe bat istripu bat izan duela eta errepidetik kanpo geratu dela" Zer egin dezaket nik? 112-era deitu, kotxe barruan dauden pertsonei lagundu, kasurik ez egin... Umeek hainbat erantzun emango dituzte, baina garrantzitsuena orain dator. Orain erantzunik egokiena aukeratu behar dute: JUSTUA ETA ERAGINKORRA dena.
Honetaz konturatu behar dira ikaseek. Hainbat gauza egin ahal ditugula arazo baten aurrean, baina erantzun guztiak ez direla justuak ezta eraginkorrak. Aukeratzen duguna erabilgarria izan behar da eta aldi berean eta gainera justua izan behar denez, pertsonen eskubideak apurtzen ez dituen erantzun bat izan behar da.
Hauek dira ikasleek barneratu behar dituzten lehenengo bi pentsamenduak, eta hurrengo sarrera batean jarraituko dugu besteekin. Eta gainera, kasu praktiko bat ikusiko dugu.
Manuel Segurak beste liburu batzuk idatzi oian ditu bere teoriak hezkuntzan duen aplikagarritasuna zehaztuz, ariketa jakin batzuk proposatzen dizkigu. Gure kasuan, Lehen Hezkuntzako irakasleak izango garenontzako, liburu bat idatzia du: "Relacionarnos bien. Programa de competencia social para niños y niñas de 4 a 12 años"
No hay comentarios:
Publicar un comentario